Konin chce pozyskać autobusy wodorowe. W ślad za przetargiem na pojazdy, pojawiło się także zamówienie na budowę zajezdni autobusowej z infrastrukturą do produkcji i ładowania wodorem. To już trzecie podejście miasta na znalezienie wykonawcy zadania.
Miejski Zakład Komunikacji w Koninie rozpisał przetarg na budowę zajezdni autobusowej wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą i zapleczem technologicznym oraz stacjami tankowania wodoru. Zadanie będzie prowadzone w formule zaprojektuj i wybuduj.
Zamawiający oczekuje od wykonawcy budowy samowystarczalnego budynku zajezdni (dwu- lub trzykondygnacyjnego) wraz z częścią biurową i z pełnym wyposażeniem. W zakres inwestycji będzie również wchodziło zagospodarowania i utwardzenia terenu zajezdni, wykonanie chodników, dróg dojazdowych, parkingów dla taboru oraz 80 samochodów osobowych, oświetlenia, monitoringu, a także instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej, elektrycznej, przeciwpożarowej, teletechnicznej, wentylacyjnej i grzewczej. MZK wymaga również, aby wykonać stację produkcji i tankowania wodoru wraz z magazynami. Powstać mają także panele fotowoltaiczne na dachu dla potrzeb zajezdni.
Budowa zajezdni będzie miała miejsce na terenie trzech działek miejskich o powierzchni 5,37 ha nieopodal jeziora Turkusowego, pomiędzy ulicą Brunatną a projektowaną trasą przebiegu obwodnicy Konina. Planowany budynek zajezdni, który będzie połączeniem części biurowej i hali warsztatowej z pięcioma stanowiskami, ma mieć ok. 12 tys. m kw., zaś stanowiska odstawcze taboru przy budynku 13 tys. m. kw. Instalacje wodorowe do jego produkcji, magazynowania i tankowania zajmą zaś ok. 10 tys. m kw.
Teren wokół budynku zajezdni ma mieć 4 rzędy stanowisk parkowania autobusów. Przejazd przez dwa rzędy stanowisk ma być przelotowy. Dwa pozostałe rzędy mają zaś pomieścić 34 pojazdy. W południowej części sektora wodorowego powstaną 2 dwustronne stanowiska do tankowania wodoru, co zapewni jednoczesną obsługę czterech autobusów. Przyjęto, że czas tankowania będzie wynosił średnio 20 minut. MZK chce, aby została zapewniona możliwość tankowania minimum 300kg wodoru w ciągu 6 godzin. Zamontowane zostaną elektrolizery, które umożliwią MZK produkcję własnego wodoru. W trzecim przetargu zmawiający dopuścił elektrolizer o mocy 0,5 MW, jednak będzie punktował zastosowanie urządzeń o większej mocy.
Na terenie Zajezdni Autobusowej zlokalizowane zostanie także zadaszone stanowisko dla 3 szt. dwustanowiskowych ładowarek elektrycznych mogących obsłużyć autobusy o długości 18 m. Urządzenia będą miały możliwość ładowania 2 autobusów prądem o mocy 2 x60 kW lub 1 autobusu prądem o mocy 120 kW. Ładowarki zostaną przeniesione z dotychczasowego miejsca użytkowania przy ul. Marii Dąbrowskiej
Składanie ofert wyznaczono do 20 maja. Wybór wykonawcy poprzedzi analiza takich kryteriów jak cena (60 proc.), okres gwarancji i rękojmi na instalację wodorową (20 proc.), moc elektrolizera (10 proc.) oraz doświadczenie Kierownika budowy (10 proc.). Na zaprojektowanie i realizację inwestycji przewidziano łącznie 30 miesięcy. Zadanie realizowane będzie w ramach przedsięwzięcia „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim” ze środków Programu Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027. Zgodnie z założeniami nowa zajezdnia MZK ma być gotowa do 31 grudnia 2027 roku.
Przypomnijmy, że niedawno Konin ruszył z
przetargiem na zakup autobusów wodorowych. W ramach pierwszej części poszukiwanych jest osiem pojazdów z ogniwem wodorowym o długości 11,5 – 12,5 m. Druga część dotyczy natomiast zakupu dwóch autobusów z ogniwem wodorowym. Długość pojazdów określono w przedziale 17,5 – 18,5 m. W momencie kiedy otwarta zostanie nowa zajezdnia, cały tabor MZK ma już być w 50 procentach zeroemisyjny.